Autor: pieceofroses

Mamy wspaniałą pogodę, słońce i ciepło, z chęcią zdejmujemy grube swetry i długie spodnie. Niektórych sytuacja odsłonięcia ciała po zimie wpędzać może w niepokój i dyskomfort. Z tego powodu najczęściej dopiero na wiosnę przypominają sobie o noworocznych postanowieniach zrzucenia zbędnych kilogramów. Zaczynają interesować się bardziej tym, co jedzą i jaką dietę wybrać, aby „schudnąć do lata”.

Na dobry początek

Książka Vanesy Bedjaï-Haddad,  Digest food. Dieta na dobre trawienie i przyswajanie tego, co najlepsze, nie sprawi oczywiście, że po jej przeczytaniu osiągnie się wymarzoną sylwetkę, bez wyrzeczeń i zmiany myślenia o posiłkach, które dostarcza się organizmowi. Francuska dietetyczka, już we wstępie swojego poradnika o żywieniu, zaznacza holistyczne ujęcie problematyki.

To, co jemy, na płaszczyźnie fizjologicznej sprowadza się do dostarczania organizmowi niezbędnych składników, których potrzebuje na co dzień: energii, makroelementów i soli mineralnych. To, co jemy, wpływa również na sposób, w jaki myślimy, postrzegamy własne ciało i ogólnie życie.

Autorka podzieliła książkę na dwie części. Pierwsza, wprowadza w tajniki wiedzy dietetycznej, nie skupiając się jedynie na ogólnych wskazówkach. Zaznaczaja, że kwestie trawienia zależą od indywidualnych uwarunkowań. Druga część to smacznie wyglądające zdjęcia potraw i przepisy, które nie są skomplikowane do przygotowania, a jednocześnie stanowią dobrze skomponowany pod względem odżywczym posiłek. Cieszy mnie również zaznaczenie potraw dla wegetarian, gdyż z racji swojego sposobu odżywiania, zawsze zwracam na nie uwagę. Wypróbowałam kilka kolorowych smoothie, o których autorka pisze w teoretycznej części i szczerze je polecam: raj dla kubków smakowych, cenne składniki odżywcze z owoców i warzyw oraz łatwość w ich przygotowaniu.

Garść wiedzy

Vanesa Bedjaï-Haddad w swoim poradniku, którego premiera w Polsce miała miejsce 14 marca 2018 roku, podzieliła się wiedzą o mechanizmach trawiennych, o możliwych przyczynach zaburzeń i dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Zachęca i motywuje nie tyle do „przejścia na dietę”, ile do wprowadzenia w życie prawidłowego sposobu odżywiania.

Pierwsza kolorystycznie zielona część książki to opis funkcjonowania układu trawiennego, ekosystemu jelitowego, mikrobioty jelitowej, tego, co zaburza pracę „dobrych” bakterii w naszym organizmie.

Część pomarańczowa obejmuje zasady zdrowego odżywiania, poczynając od makroskładników, indeksu glikemicznego, poprzez grupy żywności, chronobiologię odżywiania, a na podkreśleniu właściwości pokarmów kończąc. Autorka zebrała w tym miejscu również najpopularniejsze dolegliwości i zaburzenia pracy układu pokarmowego oraz wskazała, jak je eliminować w prosty sposób.

Ciekawy układ graficzny książki, najważniejsze informacje podane w formie tabel, czytelne i „proste w obsłudze”.

Szczególnie spodobała mi się część niebieska, dotycząca stresu. Podpowiada, jak za pomocą antystresowego koszyka owoców, warzyw i zbóż, nad nim panować. Cieszy również fakt, że autorka radzi wprowadzić w życie aktywność fizyczną, sport, spacery oraz słuchanie muzyki i medytowanie. Nie skupia się wyłącznie na aspekcie odżywiania.

Pozytywne nastawienie! Starajcie się zmienić tok myślenia na bardziej pozytywny, patrzeć pod kątem rozwiązań, a nie problemów. Po zidentyfikowaniu problemu, zamiast wmawiać sobie, że nie jesteście w stanie mu zaradzić, szukajcie dróg wyjścia, powtarzając, że dacie sobie radę.

Podejście holistyczne

Podoba mi się również podejście tej dietetyczki i trenerki do spraw żywienia, do rozpowszechniania wiedzy o naszym „drugim mózgu”. Godne uwagi jest także przekonanie, że to, co mamy na talerzu wpływa na nasze reakcje, emocje, intelekt oraz tym samym ogólnie na nasze życie.

Zajmowanie się sobą, swoim ciałem i zdrowiem jest kluczowe dla dobrego samopoczucia. Relaks, akceptacja siebie, własnego ciała i pozytywne myślenie to podwaliny osobistego rozwoju i po prostu szczęścia.

Digest food. Dieta na dobre trawienie i przyswajanie tego, co najlepsze Vanesy Bedjaï-Haddad, nie jest oczywiście podręcznikiem dietetyki, więc sięgając po nią, traktujcie ją raczej jako zachętę do zmiany swoich nawyków odżywiania.

Poradnik może stać się świetnym punktem wyjściowym, aby znaleźć wreszcie czas i zacząć dbać o siebie. Myślcie o tym jak jeść, aby być zdrowym, nie ulegać zautomatyzowaniu i poprzez to, co kładziecie na talerzu, kształtujcie postrzeganie siebie.

Pamiętajcie, że natura dała nam wszystko, co potrzebne jest do szczęścia i własnego rozwoju. Dzięki odpowiedniej diecie, można mieć dobrą kondycję i zdrowie, nie stosując reżimu w kuchni i nie tracąc przyjemności z jedzenia. Smacznego!

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here