Superpamięć dla seniorów i nie tylko – Paulina Mechło, Wydawnictwo Sensus 2019

Wraz z wiekiem, mózg przechodzi wiele zmian, od rozwijania się, dojrzewania, stabilizowania do stopniowego osłabienia sprawności. Mózg człowieka to narząd wysoko wyspecjalizowany, zawiadujący i koordynujący mnóstwem procesów utrzymujących nas przy życiu i pozwalających funkcjonować w otaczającym nas środowisku. Wiadomo, że jeśli funkcjonuje w prawidłowy sposób, to wszelkie czynności życiowe przebiegają sprawnie, dając nam tym samym możliwość do zdobywania doświadczenia, wiedzy, nawiązywania znajomości, podtrzymywania relacji, do uczenia się oraz realizowania swoich celów.

Pamięć i koncentracja

Oczywiście sprawność mózgu zależy od wielu czynników, m.in. od stylu życia, diety, ilości i jakości snu. To wszystko wpływa na funkcjonowanie pamięci i koncentracji, które bez regularnych ćwiczeń, słabną wraz z wiekiem. Wiadomo, że do około 20 roku życia mózg osiąga swoje maksymalne zdolności  jeśli chodzi o pamięć, następnie przypada okres stabilizacji i powolny spadek po ok. 40 roku życia, natomiast po 60 roku życia już bardzo wyraźny. Aby usprawnić, a raczej dbać o pamięć, trzeba poddać się swoistemu treningowi mózgu. Dostarczać mu regularnych ćwiczeń, ponieważ brak aktywności może spowodować kurczenie się płatów odpowiedzialnych m. in. za pamięć.

Trening

Dlatego tak ważne jest trenowanie mózgu, poddając go przede wszystkim permanentnej nauce. Przyswajanie nowych słów, zwrotów, zdobywanie nowych kompetencji to budulce kolejnych struktur w korze mózgowej. A tym samym tworzenie nowych połączeń neuronowych. Dzięki szkoleniom, kursom, intensywnej nauce, mózg wzmacnia połączenia między półkulami. To jak konkretne ćwiczenia fizyczne, nazywane kinezjologią preferującą wykonywanie ruchów naprzemiennych. Mózg nie lubi zmian, dlatego wprowadzenie nowych nawyków jest trudne. Nie lada wyzwaniem jest również ich utrzymanie. Ale otwartość na zmiany to również rozbudowanie sieci neuronalnej, która mocno poprawia m.in. zdolność koncentracji i pamięć.Zatem trening mózgu poprzez ćwiczenia oznacza po prostu jego rozwój. Oprócz codziennej ogólnej aktywności fizycznej (co najmniej 20 minut dziennie choćby spaceru) i pozytywnego nastawienia (jeden z najzdrowszych pokarmów dla umysłu i ducha), warto dostarczyć sobie dawki ćwiczeń skoncentrowanych właśnie na treningu mózgu.

Świetna pamięć u seniora. Czy to możliwe?

Paulina Mechło to autorka licznych treningów usprawniających intelekt, książek z ćwiczeniami dla mózgu, psycholog i neurokognitywistka. Superpamieć dla seniorów i nie tylko, to kolejna jej pozycja, zawierająca ćwiczenia i rozrywki umysłowe, skierowane do konkretnej grupy osób.To 255 stron zadań na rozłożonych na 31 dni. Czyli taki swoisty miesiąc gimnastyki dla mózgu. Są tu zadania z cyframi, figurami, są ćwiczenia do pracy ze słowem, czy dłuższym tekstem. Jest też dużo miejsca do własnych zapisków pozwalających na zapamiętanie różnych wydarzeń z przeszłości, jak i pole do pracy z pamięcią prospektywną, czyli tą, która pozwala na planowanie i wytyczanie celów.

Myślę, że to dobra pozycja dla naszych babć i dziadków. I choć do ich święta jest jeszcze dużo czasu, to może warto rozejrzeć się już za sympatycznym upominkiem na Mikołaja. Książka Superpamięć dla seniorów i nie tylko to dobry pomysł  dla starszych osób na spędzenie miłego popołudnia czy jesiennego wieczoru, tym bardziej, że dbanie sprawność umysłową powinno być po prostu zdrowym nawykiem.

5.00 avg. rating (98% score) - 1 vote

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *






shares